D Vitamini Eksikliği Belirtileri ve Tedavisi
15 Mayıs 2024

D Vitamini Eksikliği Belirtileri ve Tedavisi

D vitamini eksikliği epeyce sık görülebilen bir vaziyettir. Ülkemizde izah edilmiş bir bilgi yok fakat hayat genelinde erişkin nüfusun %20'sinden fazlasının bu vitaminin eksikliğini içinde bulunduğu düşünülmektedir. İhtiyar bayanlarda ise bu oran %50'lere denli çıkmaktadır. Vücudun güneş ışınlarıyla D vitamini üretme kapasitesinin azaldığı ilerlemiş yaş, gıdalarla beraber edinilen yağın sindirilmesini engelleyen sindirim rahatsızlıkları, koyu cilt rengi, kolesterol, epilepsi ilaçları en başta olmak üzere birtakım ilaçlar bu vitaminin eksikliğine yol açar.

D Vitaminine Neden İhtiyacımız Var?

D vitamininin başlıca misyonu gıdalar yöntemiyle edinilen kalsiyum ve fosforun işlenmesidir. Kalsiyum ve fosfor kemik sıhhati amaçlı son derece mühim minerallerdir. Buna bağlı olarak D vitamini amaçlı öncelikli olarak kemik sıhhatinin korunması amaçlı mühim bir vitamin diyebiliriz. Kemiklerin kuvvetli olması amaçlı D vitaminine ihtiyacımız var fakat D vitamini eksikliğinde yalnızca kemiklerimiz zayıflamıyor. Uzunca müddetli D vitamini eksikliğinin meme kanseri, kolon kanseri, pankreas kanseri, kalp hastalıkları, bunalım benzeri birçok önemli hastalığı tetiklediği biliniyor.

Vücut D Vitaminini Ne Türlü Üretir?

Güneş enerjisi cildimizdeki bir kimyasalı, D3 vitaminine çevirir. D3 vitamini karaciğere ve oradan böbreklere taşınır. Böbrekler D3 vitaminini, etkin D vitaminine dönüştürür. D vitamini eksikliği kendisini adale ve kemik ağrıları, adale zayıflığı ve kemik zayıflığı ya da adale spazmlarıyla gösterebilir.

D Vitamini Ne İşe Yarar?

D vitamininin en malum yararı kemik sıhhatini korumasıdır. Bağırsaklarda kalsiyumun fazladan emilmesini sağlayarak kemiklere güç katar. D vitamini eksikliğinde beden besinlerdeki kalsiyumun sadece %10-15 kadarını alabilir ve bu oran yetersizdir. Normal koşullarda ise bu oran %30-40 civarındadır. D vitamini eksikliği çocuklarda raşitizme, yetişkinlerde ise kemik yumuşaması hastalıklarının görülmesine yol açar. Gelişmiş ülkelerde her 2 hastalığa da kimi zaman rastlanır. Ne var ki yabancı bir kemik rahatsızlığının, milletçe içinde kemik erimesi olarak malum osteoporozun yükselişte meydana geldiği söylenebilir. D vitaminin vücudu üst solunum yolu enfeksiyonu benzeri farklı enfeksiyonlara karşı güçlendirdiği ve gribe karşı savunduğu bilinmektedir.

D Vitamini Açısından Zengin Besinler

D vitamini az sayıda gıdada ve az miktarda bulunduğundan beslenme yöntemiyle vücudun gereksinim duyduğu ölçüsü bitirmek epeyce kolay değildir. Bu bölgede yapılan bazı tetkiklerde aşağı yukarı bir bireyin D vitamini gereksiniminin yalnızca %20'sini besinler tarafından aldığını işaret etmektedir. Aşağıda bulunan gıdaları tüketmenin yanında yeteri denli güneşe çıkmak vücuda gereken D vitamininin imalatının bitirmesine destekçi olacaktır. Bununla beraber listemizde bulunan gıdaların bazıları yüksek kolesterol içerdiğinden herkesin itinalı olarak tüketmesi uyumlu olmayabilir. Bu sebeple ilk olarak bir uzmana danışarak gıdalar yöntemiyle D vitamini kullanımı amaçlı beslenme teklifi almanız daha gerçek olacaktır.
  • Balık Yağı: Bilhassa morina balığı ciğerinin yağı ananesel olarak D vitamini eksikliği rehabilitasyonunda kullanılmaktadır. Ülkemizde balık yağı olarak bilinmekte olan bu yağ yüksek oranlarda A ve D vitamini içermektedir. 100 gram morina yağı gündelik D vitamini gereksiniminin tahmini 16 kat fazlası D vitamini içermektedir. Bir çorba kaşığı yağ ise gündelik ihtiyacın 3.5 kat fazlası D vitamini içermektedir.
  • Balıklar: Farklı balıklar D vitamini açısından zengindir fakat yağlı derin deniz balıkları fazladan D vitamini içermektedir. D vitamini amaçlı en çok ton, somon ve uskumru benzeri balıklar önerilmektedir.
  • İstiridye: Türkiye mutfağında hiç kullanılmayan ve epeyce pahalı bir deniz ürünü var olan istiridye D vitaminin yanında B12 vitamini, çinko, demir, manganez, selenyum, bakır benzeri mineraller açısından da epeyce güzel bir kaynaktır.
  • Tofu ve Soya Sütü: Tofu ve soya sütü benzeri güçlendirilmiş soya mahsulleri çoğunlukla D vitamini ve kalsiyum açısından epeyce zengindir.
  • Yumurta: B12 ve protein açısından da zengin var olan bir adet yumurta tahmini 17.0IU D vitamini içeren ve bu miktar gündelik gereksiniminin %4'üne denk gelmektedir.
  • Süt ve Süt Ürünleri: Tam yağlı süt ve peynirler kalsiyum açısından zengindir ve birtakım firmalar bunun için İlaveten ürünlerini D vitamini ile güçlendirmektedir. Bir bardak tam yağlı süt tahmini 52.0IU D vitamini içeren ve bu miktar gündelik ihtiyacın %13'ünü giderir. Tam değerler amaçlı aldığınız süt ya da süt ürününün ambalajını inceleyebilirsiniz.
  • Mantar: Her mantar türü aynı oranda D vitamini içermez ve uzmanların D vitamini amaçlı önerdikleri mantar türü beyaz "düğme"mantarıdır. 100 gram az pişmiş düğme mantarı gündelik D vitamini gereksiniminin %7'sini giderir.
  • Patates: Haşlanmış ezilmiş ve bir miktar yağlı süt eklenmiş 100 gram patates gündelik D vitamini gereksiniminin %bir'ini giderir. Bu listede bulunan besinler D vitamini açısından en zengin besinlerdir fakat D vitamini içeren gıdaların tam listesi değildir. Bu sebeple sizin sağlık koşullarınıza uyumlu ve D vitamini açısından zengin beslenme yazılımı amaçlı bir uzmana danışabilirsiniz.

D Vitamini Eksikliği Yorumları

İlk yorumu siz yapmak istermisiniz?

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Güncel

Vitamin Çeşitleri Nelerdir?

Vitamin Çeşitleri Nelerdir?

Güncel

B Vitamini Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?

B Vitamini Özellikleri ve Faydaları Nelerdir?